söndag 9 maj 2010

Några böcker av Neale Donald Walsch. 1

Nu tänker jag börja en ny svit om några böcker som hjälpte mig i mitt sökande. De var som en anhalt på min väg till tron på Gud. De är alla skrivna av Neale Donald Walsch. Han betraktas ofta som en del av New Age. Det må vara hur det vill med den saken, men hans böcker är värda att läsa - med kritiska ögon. Jag tycker mig minnas att han ganska nyligen "gick ut med" att kanaliseringen - eller den automatiska skriften - egentligen var en bluff. Ni kan läsa mera om kanalisering och samtal med änglar t.ex. här. Men när jag ser hans hemsida får jag dåliga "vibbar". Jag tycker att den är alltför kommersiell.

Nå väl, jag tänker nu ta er med på en resa genom några av hans böcker. Jag äger dem alla och har gjort många understrykningar i dem. Jag säger inte att jag håller med om allt, men böckerna ger onekligen en hel del att tänka på. Det finns många sympatiska tankar här och böckerna har en väldigt godsint och behaglig ton. Vill ni följa med, så är det bara att kliva på. Om ni tycker att det här är en töntig idé, så är det bara att kliva av tåget. Take it or leave it. Det finns annat att göra än att läsa denna blogg.


Den här första delen i serien "Samtal med Gud" köpte jag i denna pocketupplaga (2000) i juli 2001. Originalet kom ut 1995 och den första svenska upplagan kom ut 1997. Jag antar, att jag lånade boken på biblioteket i slutet av 90-talet - och tänkte köpa den när den kom ut som pocketbok. Jag tänker nu bombardera er med citat.

"Den högsta tanken är alltid den tanke som innehåller glädje. De tydligaste orden är de ord som innehåller sanning. Den största känslan är den känsla du kallar kärlek.
Glädje, sanning, kärlek.
Dessa tre är sinsemellan utbytbara, och den ena leder alltid till den andra." (s. 19)

"Den djupaste hemligheten är att livet inte är en process där du upptäcker, utan en process där du skapar.
Du upptäcker inte dig själv, du skapar dig själv på nytt. Försök därför inte att ta reda på vem du är, försök i stället att bestämma vem du vill vara." (s. 38)

"Kärleken är den grundläggande verkligheten. Den är det enda. Alltet. Att känna kärlek är att uppleva Gud.
Den högsta sanningen är att kärleken är allt som finns, allt som funnits och allt som någonsin kommer att finnas." (s. 81)

"Fruktan är den andra sidan av kärlek. Det är den grundläggande polariteten." (s. 82)


"Handlingar är ord satta i rörelse. Ord är tankar som uttrycks. Tankar är idéer som formats. Idéer är energier som samlats. Energier är frisläppta krafter. Krafter är befintliga element. Element är partiklar av Gud, delar av alltet, materialet i allt." (s. 103)

"I det kritiska ögonblicket i alla mänskliga relationer finns bara en fråga:

Vad skulle kärleken göra nu?


Ingen annan fråga är viktig eller betydelsefull, ingen annan fråga spelar någon roll för din själ.
" (s. 172)


"Sex är också något heligt. Glädje och helighet fungerar mycket bra tillsammans (de är faktiskt samma sak), men många av er tror inte att det är så.
En människas inställning till sex skapar ett mikrokosmos av inställningen till livet. Livet ska vara en glädje, en jubelsång, men det har blivit en upplevelse av rädsla, ångest, otillräcklighet, avund och ilska och sorg. Detsamma kan sägas om sex." (s. 265)

2 kommentarer:

  1. jag har upptäck något i hans böcker som inte stämmer för det första är det en motsägelsefull gud han talar med den så kallade gud säger att vi inte ska be i jesu namn när vi ber utan i våra egna namn den som är kristen vet att ingen kan komma till himlen annat än genom jesus han har nycklarna till himlen

    SvaraRadera
  2. Vi är en del av gud, som kristendomen och jantelagen oftast förnekar. Allt finns inom oss och vi är en del av allt som är.

    SvaraRadera