Kreativitet är ett ämne som har intresserat mig ända sedan tonåren. Begreppet flow är däremot så pass nytt att jag blev nyfiken på det först för c:a 20 år sedan. Boken "Om kreativitet och flow" fick jag i julklapp 1997 (Denna upplaga 1995).
"Flow" kan påminna om "peak-experience" (som jag bloggade om här) men det är inte riktigt samma sak. Chicagopsykologen Mihály Csikszentmihalyi myntade detta begrepp "(...) för att beskriva det förändrade medvetande som kan uppstå när vi förmår bemästra en svår och spännande utmaning. 'Flow' karakteriseras av fullständig koncentration samt en känsla av intensiv eufori och tidlöshet." (s. 8 - förord av Georg Klein)
De som hävdar att det inte finns något tänkande utan språk kan ju fundera kring detta:
"En rad framgångsrika matematiker har hävdat att de sällan tänker med hjälp av språket, orden från vardagen. De använder ett annat symbolsystem med vaga bilder, ja de undviker även det matematiska symbolspråket i sitt skapande." (s. 124 - Ingemar Ernberg: Språket ett fängelse).
"Även under den mest upprivande infernokrisen och då han till och med pådyvlats schizofreni av kommentatorer, satte sig August Strindberg plikttroget vid skrivbordet varje förmiddag i fyra timmar." (s. 126f - ibid.)
"Hjärnspöken, nonsens och nycker, som inte kan sättas in i något konstruktivt sammanhang, förtjänar inte att kallas kreativa. 'Man äger ej snille för det man är galen', har en berömd svensk skald yttrat." (s. 187 - Lars Gyllensten: Intelligens och kreativitet).
"Den kreativa människan uppvisar flexibilitet i tänkandet, har en uppmärksamhet och nyfikenhet utöver den vanliga och är starkt intresserad av sitt arbete, det som kallas motivation är i hög grad hennes kännemärke. Idégivaren-nyskaparen är inte alltid lätt i umgänget med kolleger; någon sällskapsmänniska är han vanligen inte. Ofta kan han vara påstridig och otålig med kolleger, som inte lika snabbt fattar resonemang och argument som han själv. Med tanke härpå är han inte alltid en bra arbetsledare; han passar kanske bättre som ensamvarg." (s. 269 - Tore Browaldh: Nyskaparen i näringslivet).
"Antingen det gäller konst, vetenskap, politik eller de renodlade idéernas värld är detta att hålla på att upptäcka något det mest tillfredsställande en människa kan uppnå." (s. 294 - Mihály Csikszentmihalyi: Kreativitet och kulturell utveckling).
"En rad framgångsrika matematiker har hävdat att de sällan tänker med hjälp av språket, orden från vardagen. De använder ett annat symbolsystem med vaga bilder, ja de undviker även det matematiska symbolspråket i sitt skapande." (s. 124 - Ingemar Ernberg: Språket ett fängelse).
"Även under den mest upprivande infernokrisen och då han till och med pådyvlats schizofreni av kommentatorer, satte sig August Strindberg plikttroget vid skrivbordet varje förmiddag i fyra timmar." (s. 126f - ibid.)
"Hjärnspöken, nonsens och nycker, som inte kan sättas in i något konstruktivt sammanhang, förtjänar inte att kallas kreativa. 'Man äger ej snille för det man är galen', har en berömd svensk skald yttrat." (s. 187 - Lars Gyllensten: Intelligens och kreativitet).
"Den kreativa människan uppvisar flexibilitet i tänkandet, har en uppmärksamhet och nyfikenhet utöver den vanliga och är starkt intresserad av sitt arbete, det som kallas motivation är i hög grad hennes kännemärke. Idégivaren-nyskaparen är inte alltid lätt i umgänget med kolleger; någon sällskapsmänniska är han vanligen inte. Ofta kan han vara påstridig och otålig med kolleger, som inte lika snabbt fattar resonemang och argument som han själv. Med tanke härpå är han inte alltid en bra arbetsledare; han passar kanske bättre som ensamvarg." (s. 269 - Tore Browaldh: Nyskaparen i näringslivet).
"Antingen det gäller konst, vetenskap, politik eller de renodlade idéernas värld är detta att hålla på att upptäcka något det mest tillfredsställande en människa kan uppnå." (s. 294 - Mihály Csikszentmihalyi: Kreativitet och kulturell utveckling).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar