söndag 2 maj 2010

Paradoxalt

Det är inget nytt - jag har hävdat det förut. Men jag säger det igen: jag är en paradoxernas man. Jag är full av skenbara motsägelser. Bara ett exempel som blev aktualiserat denna dag:
Jag jobbade i trädgården i nästan sex timmar, med avbrott endast för en lunchmåltid. När jag jobbar koncentrerat med en enda sak (som att rensa bort maskrosor ur gräsmattan) kan jag hålla på väldigt länge utan att mitt tålamod brister. Jag är outtröttlig. Men när jag sitter ansikte mot ansikte med en människa som har väldigt svårt för att komma fram till pudelns kärna - ja, då tar mitt tålamod slut ganska snabbt.

En annan sak med sådant enformigt arbete som inte kräver att man tänker just på det man håller på med - utan kan tänka på allt möjligt annat samtidigt - är att det fungerar som terapi för mig.


1 kommentar:

  1. Tänk om maskrosorna hade tjatat: Plocka mig, plocka mig, där missade du en, slarva inte, jobba på, nu missade du en till...
    Som tur är så är inte maskrosor lika enerverande som vissa människor förutom att man nyser av dem (maskrosorna),om man har hösnuva vill säga :-)

    SvaraRadera