torsdag 13 maj 2010

Några böcker av Neale Donald Walsch. 5

Nu avslutar jag min svit om Walschs böcker. (Den fjärde bloggposten var här.) Efter "Vänskap med Gud" blev jag mätt på hans skriverier. Jag blev misstänksam mot det geschäft som jag anade bakom hela projektet. Denna bok kom i original 1999 och översattes till svenska 2002. Den här upplagan trycktes 2003. Egentligen var det den här boken som följde direkt efter samtals-trilogin.


"(...) det finns faktiskt två magiska femordsfrågor. Om du ställer de frågorna vid rätt tillfällen kan du utvecklas betydligt mycket snabbare än du trott är möjligt. Och de frågorna är:
Är detta den jag är?

Vad skulle kärleken göra nu?
" (s. 74)


"Att jag inte längre har skuldkänslor för något innebär inte att jag inte längre ångrar det. Ångern kan lära oss något, men skuldkänslorna försvagar oss bara." (s. 77)

"Följande är den största hemligheten av alla om Gud:
Såsom du ser mig kommer jag att uppenbara mig för dig." (s. 97)

"Kärleken är det som är fritt, för friheten är essensen av det som är Gud, och kärleken är Gud uttryckt." (s. 123)

"Du kan bara ta emot Guds kärlek på samma sätt som du skänker Gud din kärlek. (...) Du kan bara ta emot någon annans kärlek på samma sätt som du själv ger din kärlek." (s. 132)


"Livet är evigt, kärleken är odödlig och döden är bara en horisont." (s. 263)


"De utgör kärnan i ett holistiskt levnadssätt:
Medvetenhet

Ärlighet

Ansvar" (s. 287)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar