måndag 10 maj 2010

Några böcker av Neale Donald Walsch. 2

Nu fortsätter jag min lilla svit - som började här. Bok 2 köpte jag i juli 2001. Det amerikanska originalet gavs ut 1997 och i svensk språkdräkt kom boken 1999. Den här upplagan är från 2001. Jag citerar i vanlig ordning. Åter igen: jag säger inte att jag håller med om allt, men jag finner det intressant.


"Du är alla aspekter av varandet, helt enkelt delar av det som är. Varje del har medvetandet om helheten inom sig. Varje element är präglat av helheten och bär dess avtryck." (s. 47)

"Gud finns överallt. Därför finns Gud ingen särskild stans, eftersom Gud för att vara någon särskild stans skulle behöva inte vara någon annanstans - och det är omöjligt för Gud." (s. 50)

"(...) det är inte min vilja att ni straffas om ni inte gör det val som jag vill att ni ska göra. Om det skulle vara fallet, hur 'fri' skulle jag då ha gjort er vilja?" (s. 56)

"Min värld är den plats där allt som finns är kärlek." (s. 58)

"Hitler var inte utsänd. Hitler skapades av er. Han kom fram ur ert kollektiva medvetande och kunde inte ha existerat utan det. Det är lektionen." (s. 76)

"Varje människa, djur, växt, sten, träd - varje fysiskt objekt - skickar ut energi, som en radiosändare." (s. 107)

"Njut av allting.
Ha inte behov av någonting." (s. 137)

"Ilska är rädsla som uttrycks." (s. 187)

"Jag är med er alltid (...)
Ni och jag är en - både nu och för all framtid. (...)
Var bärare av ljus.
Ni är det.
Så var det." (s.299)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar