lördag 15 maj 2010

Några rader om "A matter of life and death"

Sedd:


"A matter of life and death" lär vara Martin Scorseses favoritfilm. Det är lite svårt att förstå. Jag har nämligen sett en hel del bättre filmer. Det hade varit lättare att förstå om den hade varit en av Ettore Scolas favorifilmer, eftersom man kan misstänka att Scola har knyckt idén med de "frysta" ögonblicken från den här filmen till sin (alltså Scolas) "Vi som älskade varann så mycket".

Betyget 8 av 10 känns lite väl generöst, tycker jag. Det känns mera adekvat med en stark trea på en femgradig skala.
Historien är i mina ögon en aning för krystad och icke trovärdig. Jag har t.ex. svårt att förlika mig med tanken på att himlen skulle vara en plats utan färger - eller ett ställe där livet efter döden verkar vara förvillande likt livet här på Jorden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar