torsdag 1 april 2010

Bokcitatbok

Den här boken (från 2005) fick jag som tack för ett föredrag jag höll:
Korrekturläsningen är undermålig eftersom en del citat har dubblerats. Men i övrigt är boken nätt och behändig med en hyfsat snygg layout.

Några axplock:


"Långa böcker är ofta överskattade eftersom den som läser försöker övertyga sig själv och andra om att han inte har slösat bort sin tid" / E. M. Forster (s. 26) [Min anm.: Objection! Att läsa exempelvis Dostojevskijs långa böcker är knappast tidsslöseri!]


"Det meningslösa med förord är att ju mer en författare strävar efter att förklara sig, desto mer förvirring skapar han." / Goethe (s. 35)


"Det är omöjligt att skaffa sig mycken kunskap, om man endast läser det som behagar en." / Joseph Joubert (s. 40)

"Böckerna bär upp civilisationen. Utan böcker är historien stum, litteraturen mållös, vetenskapen lemlästad, tankar och idéer frusna." / Barbara Tuchman (s. 49)


"En klassiker är en bok som aldrig slutar säga vad den har att säga." / Italo Calvino (s. 62)


"En konstnär, som beklagar sig över livets svårigheter, är som en sjöman, som klagar över att det blåser på sjön." / Vilhelm Ekelund (s. 72)


"När jag inte kan se ord omkring mig, ringlande som rök, är jag i mörkret. Då är jag ingenting." / Virginia Woolf (s. 79)


"Första regeln för en god stil är att man har något att säga." / Arthur Schopenhauer (s. 97)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar