måndag 12 april 2010

Sören Kierkegaard - ständigt där att återvända till

När jag tröttnar på allt ytligt pladder om nyheter och annat flyktigt, förgängligt (och det blir oftare med åren), så tittar jag bakåt. Ofta hamnar jag då bland läsupplevelser och annat som har format mitt liv. Kommen mer än halvvägs på min levnads bana kan jag konstatera att om det finns en enskild författare som har betytt mer för min personliga utveckling än någon annan författare, så är det (Endast en väldigt klok psykoanalytiker kan motbevisa mig) den danske filosofen Sören Kierkegaard.

Jag har flera böcker av honom, men i dag lyfter jag särskilt fram de två nedan. Båda gavs ut 1977 och jag köpte dem troligen så fort de hamnade på rea.

Det är utan tvekan del 1 som har påverkat mig mest - och då i synnerhet "Antingen - eller" som jag har bloggat om tidigare här. I denna bloggpost utelämnar jag därför "Antingen - eller" och nämner särskilt i stället det andra "stora diktverket" i del 1.

"Stadier på livets väg" hade undertiteln "Studier av skilda författare" och kommentaren "Samlade, befordrade till trycket och utgivna av Hilarius bokbindare". SK använde ju oftast pseudonymer. Jag tar tre citat:

"Se, därför har jag avstått från all kärlek, ty jag lever endast för min tanke." (s. 142) (Parentetisk anmärkning: Här kommer jag att tänka på ett Kierkegaardcitat som jag inte kan belägga just nu: "Mannen blir författare p.g.a. flickan han inte fick".)

"Bedrages hon, har hon allt patos på sin sida, men blir en man bedragen, visar man ett minimum av medlidande och tålamod, så länge han är närvarande, men skrattar på hans rygg när han gått." (s. 148)

"Mitt väsen är tungsinnet (...) Min list är den, att jag kan dölja min tungsinthet (...) Jag kan när som helst på dagen avkläda mig mitt tungsinne eller rättare iföra mig bedrägeriet, ty tungsintheten väntar blott på mig, när jag blir ensam. Är det någon närvarande, vem det än är, är jag aldrig helt mig själv. (...) Det säkraste bedrägeriet består i att vara förnuftig och tänka lidelsefritt och framför allt i ett öppet ansikte och ett öppenhjärtigt väsen." (s. 215)

Del 2 innehåller delar ur "Fruktan och bävan", "Begreppet ångest", "Avslutande ovetenskaplig efterskrift till filosofiska smulor", "Sjukdomen till döds", "Övning i kristendom", "Uppbyggliga tal i skiljaktig anda", "Kärlekens gärningar", "Kristliga tal", "Guds oföränderlighet" och "Kyrkostormen". Det kommer att finnas anledningar att återkomma till dem någon gång i framtiden.

3 kommentarer:

  1. Thomas, tack vare dig har jag hittat till Kierkegaard. Så – sluta inte blogga! Blogga gärna ännu mer i stället! /Janne

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag hoppas att du gillar hans författarskap.
    Blogga mera? Det blir svårt att leva upp till. Jag kan försöka.

    SvaraRadera
  3. Jag förstår din känsla. K. har varit vägledande för mig.

    SvaraRadera