tisdag 13 april 2010

Diskutabelt uttryck

I dag hamnade jag i en ovanlig diskussion om tro. Jag kom att tänka på ett uttryck som min far använde ibland: "Var och en blir salig på sin tro". Jag tyckte att det låg ett korn av sanning i det. Men det skulle jag visst inte ha tyckt. Då kontrade man ungefär med: "Då kan man ju tro på vad som helst - och det kan ju inte vara rätt".

Det är så typiskt. Jag verkar kunna bli missförstådd hur jag än uttrycker mig. Vad min far menade när han använde det uttrycket var ungefär detta: "Låt var och en tro vad han eller hon vill. Om byfånen tror att hans cykel är en Rolls Royce, så gör det mej inget." Men samtidigt menade ju far - det är jag helt övertygad om - att ingen skall få tvinga på någon annan sin tro.

Man kan också säga, att far antagligen menade detta: "Om jag sköter mitt och du sköter ditt, så är det lugnt". Underförstått: "Du ska inte tvinga på mej din åsikt och jag tvingar inte på dej min åsikt". Eller: "Om du vill pyssla i trädgården medan jag är ute och joggar, så skall väl ingen av oss hindra den andre från att göra så". Och det, mina vänner, tror jag är en sund grundinställning. Resonemanget håller så länge ingen blir förtryckt eller lider skada eller på annat sätt blir negativt påverkad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar