onsdag 14 april 2010

Några rader om en bok av Berger & Luckmann

I min förra bloggpost skrev jag att jag tänker ge ett boktips per dag. Det är inte sant. Jag tänker skriva om en bok varje dag. Det kan bli ett tips om en bok som jag rekommenderar till läsning men det kan lika gärna bli en varning om en bok som jag inte alls gillar. Nå, den här gången blir det snarare ett tips.
Kursbok i sociologi för mer än ett kvarts sekel sedan. Hu, vad tiden går. Peter L. Berger och Thomas Luckmann skrev boken "The social construction of reality" (Penguin, original 1966, nytryck 1973) och jag begrep till en början inte titeln. Vadå? Hur skulle verkligheten kunna skapas socialt? Hur det hängde ihop gick så småningom upp för mig. Nu tycker jag att det är en truism.

Redan i bokens första mening slås det fast: "(...) reality is socially constructed and that the sociology of knowledge must analyse the process in which this occurs." (s. 13)

Det räcker att se på utvecklingen av datorer, internet och annan digital teknik för att förstå att verkligheten skapas utifrån mänskliga behov och intressen. Om ingen - inte någon - hade varit intresserad av internet, så hade det sakta tynat bort. Det är lätt att halka in på en diskussion om marknadsekonomi och planekonomi, men det leder för långt bort från det egentliga ämnet.

"A special but crucially important case of objectivation is signification, that is, the human production of signs. (...) Signs are clustered in a number of systems. (...) Signs and sign systems are objectivations in the sense of being objectively available beyond the expression of subjective intentions 'here and now'. (...) Language, which may be defined here as a system of vocal signs, is the most important sign system of human society." (s. 50f)


Mina tankar går osökt till "connecting people". Hemskt mycket av modern teknik handlar ju om att ge människor kontakt med varandra - inte ansikte mot ansikte i första hand utan genom digital teknik. Vi har skapat oss ett samhälle där snart vem som helst kan - i alla fall försöka - nullifiera, förolämpa, håna etc. vem som helst - och med tusentals läsare - genom några knapptryckningar. Var det detta vi önskade?

"Society is a human product. Society is an objective reality. Man is a social product." (s. 79)

"(...) the relationship between knowledge and its social base is a dialectical one, that is, knowledge is a social product and knowledge is a factor in social change." (s. 104)

"All social reality is precarious. All societies are constructions in the face of chaos." (s. 121)

"In conversation the objectifications of language become objects of individual consciousness." (s. 173)


"We hope we have made it clear that the sociology of knowledge presupposes a sociology of language, and that a sociology of knowledge without a sociology of religion is impossible (and vice versa)." (s. 207)

Jag blir lite imponerad av mig själv när jag tänker på att jag har skrivit ett s.k. paper på denna bok...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar