tisdag 20 april 2010

En citatsamling

"Kreativa ord och tankar" (Brombergs, 2001) i urval av David och Uriel Hedengren är en trevlig liten sak. Den välter inga kiosker, men den ger en del att tänka på. Många citat, ordspråk m.m. känner jag igen från andra citatsamlingar (och konstigt vore det väl annars), men en del verkar lite malplacerade. Jag tänker på vissa citat som strikt räknat inte har med kreativitet att göra.


Låt oss bortse från sådant gnäll och välja några i mina ögon särskilt intressanta exempel:

"Det är den som går vilse som finner de nya vägarna." / Nils Kjaer (s. 7)

"Kreativitet är tio procent inspiration och nittio procent transpiration." / Thomas Edison (s. 10)


"Kunde Hamlet ha skrivits av en kommitté, eller kunde Mona Lisa ha målats av en klubb? Kreativa idéer kommer inte från grupper, de kommer från individer." / Alfred Whitney Griswold (s. 96)


"För att undvika kritik: gör ingenting, säg ingenting, var ingenting." / Elbert Hubbard (s. 106)


"När en blind bär en lam rör sig båda framåt." / Svenskt ordspråk (s. 119)


"En idé som inte är riskfylld är inte värd att kallas idé." / Elbert Hubbard (s. 122)


"Oavsett antalet experiment kan jag inte bevisa att jag har rätt. Ett enda experiment kan däremot bevisa att jag har fel." / Albert Einstein (s. 122)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar