måndag 19 april 2010

En bok om vinnare

Omslaget och titeln kan verka avskräckande, men faktum är att Irene Kassorlas bok "Vill du så kan du" med undertiteln "Lyckas i livet, arbetet och kärleken" (Denna pocketutgåva 1987) är en riktigt bra bok.


Jag hade stor hjälp av den under en viss period i mitt liv. Rubrikerna för bokens olika delar säger en hel del: "Vinnaren arbetar för att nå sitt mål", "Vinnare är positiva", "Vinnare är äkta", "Vinnare kommunicerar" och "Vinnare går sina farhågor till mötes".

Det här är ju en riktigt bra devis - och borde vara ett bevingat ord:
"Jag har inte råd att använda mitt liv till att göra sådant som jag avskyr" (s. 18).
Helt rätt. Om man vantrivs så oerhört, så måste man försöka ändra på "läget".


Det finns flera tänkvärda och kloka formuleringar. Jag väljer ut några som jag finner extra relevanta:

"Vinnare skjuter inte upp sitt handlande till 'någon gång' - de handlar idag (...) Vinnare tar itu med problemen
efter hand som de dyker upp." (s. 72)

"Detta är den grundläggande regeln i vinnandets konst: Gör aldrig negativa jämförelser mellan dig själv och jättarna, eller någon annan, utan använd dem som förebilder." (s. 82)

Det är inte så att vinnare bara skryter om sig själva och inte kan berömma andra. I ett s.k. vinnarprotokoll där Kassorla jämför förlorare med vinnare konstaterar hon bl.a.:
"Vinnare ger uppriktigt menat beröm omedelbart när någon säger eller gör någonting som de uppskattar. (...) Vinnare ökar andras motivation genom att ge beröm som är uppmuntrande och ärligt menat (...)" (s. 146)

Det finns förstås också meningar som inte nödvändigtvis skall kopplas samman med vinnare/förlorare-dikotomin men som även de är kloka och adekvata. Denna är en sådan:
"Om vi avslöjar vår sårbarhet inför någon som verkligen reagerar med löje eller fördömande kan vi bli så djupt sårade eller skrämda att vi inte vågar blotta oss en gång till." (s. 202)

Om jag råkar ut för en sådan människa krävs det en hel del innan jag tilltalar honom/henne igen.
Ju äldre jag blir desto mera beredd blir jag att hålla med Grynet i hennes mantra "Ta ingen skit!".

Vidare:
"(...) vinnare har en benägenhet att ignorera sin ångest och inrikta sin energi på att få arbetet gjort." (s. 287)

Inte kan jag låta bli att påpeka att Kassorla citerar geniet Sören Kierkegaard:

"Att våga är att riskera ångest, men att inte våga är att förlora sig själv." (s. 293)

Vidare om vinnare - oavsett vilket kön de tillhör:
"De skaffar sig erforderlig utbildning och lägger ner den tid och energi på arbetet som krävs för att det ska bli gjort." (s. 335)

Till sist ett citat som jag gillar väldigt mycket:
"Vinnare har modet att ifrågasätta auktoriteter och stelbenta regler. Deras skapande fantasi och deras djärvhet ger dem utrymme att utan fruktan skapa nya sätt att nå framgång. De låter sig inte hämmas av de orubbliga normer som deras läromästare blint har följt i det förflutna." (s. 339)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar