onsdag 28 april 2010

En bok mest om samlag

En av de första böckerna i ämnet sex som jag fick syn på var Jerome & Julia Rainers "Variation och förnyelse i sexuallivet" (Denna femte upplaga från 1967). Jag var tonåring och visste inte mycket om sex. Om jag minns rätt, så var detta t.o.m. före Inge och Sten Hegelers genombrott i massmedia. Bara detta att det antyddes två nakna kroppar tätt tillsammans på omslaget - hujedamej! Jag har alltid gillat det här omslaget. Det är så där lagom fräckt, tycker jag nu. (Det finns f.ö. en staty som påminner starkt om den här bilden.) Men på den tiden smusslade man undan den här boken fort som ett jehu, om man misstänkte att far eller mor var i närheten. Sex var ingenting man pratade med sina föräldrar om - glöm det. Och det fanns ju teckningar inuti boken som föreställde ett älskande par i olika samlagsställningar! Hu!


Numera är det här gammal skåpmat. Omslaget chockerar väl ingen över huvud taget. Råden som gavs här är ungefär de samma som man nu kan läsa i vilken söndagsbilaga som helst. Ingenting av det som står i den här boken är okänt för en normal åttondeklassare, skulle jag tro. Låt mig exemplifiera.

"En sund sensualism blir möjlig när kontrahenternas inställning till sexualiteten befriats från skam och skuldkänslor, från pryderi och blyghet." (s. 16)

"Älska med din kvinna (...) som om hon vore trettiotvå olika kvinnor. (...) sinnena avtrubbas genom slentrian, de blir upplivade genom omväxling." (s. 19)


"(...) så gott som alla män vill ha en aktiv sexualpartner." (s. 26)

"Mannen uppskattar lättsinne och lekfullhet i kvinnans sexuella beteende." (s. 30)

"Kvinnlig underkastelse hör inte hemma i vår tid. Passivitet är erotikens död. Vad en man vill ha är gensvar." (s. 33)

"Mycket av det som betecknas som frigiditet är ingenting annat än en oförmåga till sexuell utlevelse som beror på hämningar vilka uppstått under barndomen." (s. 41)

Strax efter att jag hade upptäckt den här boken skulle jag upptäcka FiB/Aktuellt och sedan Lektyr. De ansågs fräcka på den tiden. De blev knappast pryda med tiden. Frågan är om vi har passerat en gräns där sex inte längre är särskilt eggande - utan snarare trivialt och inget märkvärdigt alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar