torsdag 29 april 2010

En bok om transaktionsanalys

Jag tror på transaktionsanalysen. Jag tror att vi här har ett bra verktyg vid förståelsen av våra beteenden mot varandra. Tidigare har jag bloggat om två andra böcker i det här ämnet: en bok av Berne och en annan av James & Jongeward. Jag tänker inte här upprepa vad jag skrev där. Nu ägnar jag mig enbart åt Thomas A. Harris' bok "Jag är okay - du är okay" (Denna fjärde upplaga från 1976).


"(...) hjärnan fungerar som en bandspelare som tar upp alla erfarenheter från och med födelseögonblicket, eventuellt till och med före födelsen." (s. 20f)

"De känslor som förknippades med erfarenheterna i det förgångna registreras och är oupplösligt förenade med dessa." (s. 23)


"Transaktionell analys konstruerar följande klassificering av de fyra möjliga livspositionerna som intas i relationen mellan en själv och andra.
1. Jag Är Inte Okay - Du Är Okay

2. Jag Är Inte Okay - Du Är Inte Okay

3. Jag Är Okay - Du Är Inte Okay
4. Jag Är Okay - Du Är Okay" (s. 52)


Jag vill hålla med Adler när han bröt med Freud:
"(...) det är inte sex som är det grundläggande i människans livskamp utan snarare mindrevärdeskänslor eller allt genomträngande Icke-Okay-upplevelser." (s. 53)


"Definitionen på hälsa är en emanciperad Vuxen som ständigt råder i varje transaktion. Detta innebär att i varje transaktion tar Vuxen data från Föräldern, från Barnet och från verkligheten och kommer fram till ett beslut om vad som ska göras." (s. 105)


"Om det inte finns ett universellt 'bör', kan man inte heller säga att Albert Schweitzer var en bättre människa än Adolf Hitler." (s. 203)

"Bekännelse utan förändring är ett spel. Detta gäller såväl i en biktstol som på en psykiatrisk mottagning." (s. 211)

"Samhället kan inte ändra sig förrän individerna ändrar sig." (s. 245)

Amen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar