lördag 17 april 2010

På öns södra spets

Vi körde till Ottenby fågelstation och Ölands södra udde. Det var gott att se bl.a. flera tofsvipor, en strandskata, flera lärkor och två rödspovar:

Jag gick ända ned till udden och filmade söderut. Det blåste kraftigt:



På vägen hem såg vi sex tranor stå på ett fält. När jag stannade bilen för att försöka fotografera dem lyfte de och flög söderut.
Jag hann aldrig dokumentera deras närvaro.

Det är med blandade känslor jag kör på Öland. Å ena sidan blir jag glad när jag ser fåglar, å andra sidan blir jag nedstämd när jag ser hur en massa tomter och hus vanvårdas. Om man inte är handikappad, inte allvarligt sjuk och inte heller utfattig så skall man väl kunna sköta underhållet? Det är bedrövligt att se hur långt förfallet har gått på vissa ställen! Om man vill dokumentera fula miljöer, så finns det mycket att hämta på södra Öland. Världsarv? Svårt att tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar